top of page
חיפוש

מתארחים באתר "הרוכב החשמלי"

עודכן: 8 בפבר׳ 2022

משתפים אותכם בראיון מיוחד עם שחר מהאתר ה"רוכב החשמלי"

"מנכ"ל X.M.B מסביר לגולשי הרוכב החשמלי איך חשוב לבחור סוללה איכותית, מה הופך סוללה טובה למצוינת ומה המשמעות האמיתית של וולט, אמפר ותאי C. מוזמנים לקרוא את הראיון*



אחת השאלות הנפוצות שמגיעות אלינו לאתר “הרוכב החשמלי” היא איך בוחרים סוללה לאופניים חשמליים, והסיבות לפניות הן רבות ומגוונות. החל מירידה בביצועי הסוללה הנוכחית (ויותר מדי תלות במטען), דרך רצון להגדיל את טווח הנסיעה, וכלה בצורך בפתרון של 2-3 סוללות (שנפוץ בקרב שליחים מקצועיים - ראה מאמר איזה סוללה תתאים לשליחים

אז בלי יותר מדי הקדמות מיותרות, נפגשנו עם מומחה שיסביר לנו אחת ולתמיד – איך בוחרים סוללה לאופניים חשמליים, מה (באמת) הפרמטרים שהופכים סוללה לאיכותית, מה זה בכלל תאי C ולמה יש פערים במחירים בין הסוללות שנראות לכאורה אותו הדבר.

בפינת המומחה שלנו הושבנו את אוהד נואמה מחברת X.M.B. חברה אשר מתמחה יותר מ-5 שנים בשיווק אביזרים לאופניים חשמליים, ואשר פתחה לאחרונה ערוץ ישיר ללקוחות קצה.

איך בוחרים סוללה לאופניים חשמליים בהתאם לסוג הנכון?

אוהד: “יש בשוק מגוון סוללות לאופניים חשמליים. שני פרמטרים מרכזיים מרכיבים את ההחלטה באיזו סוללה לבחור. העוצמה – הוולט, וההספק הנאמד באמפר/שעה. בחברת X.M.B למשל יש לנו סוללות במתח של 36V עם 10 או 15 אמפר/שעה, וסוללות עם 48 וולט בהספקים של 10, 16 ו-21 אמפר.

המתח של הסוללה משפיע על מהירות ההאצה שלה, ואילו ההספק הוא הברומטר לטווח. ככל שהספק הסוללה גבוה יותר, כלומר שיש לה מה שנקרא ‘יותר אמפר’, כך המרחק שהאופניים החשמליים יוכלו לגמוע בלי הטענה גדל בהתאמה. בתנאי רכיבה סטריליים, במישור וללא משקל יתר, סוללה של 48 וולט על 20 אמפר צריכה להספיק ל-50 ק”מ”.

האם אפשר להזמין סוללות עם אמפר של יותר מ-20?

“כשקונים אופניים חשמליים בחנות, ברוב המקרים המקסימום של ההספק שתקבלו יהיה 20 אמפר, וגם כאן מדובר בד”כ בדגמי הפרימיום שעלותם מתחילה מ-6,500 שקלים ומגיעה ל-8,500 שקלים ויותר. אולם 20 אמפר זו לא תקרת זכוכית. בבנייה אישית של סוללה אפשר לייצר גם סוללות עם אמפר גבוה בהרבה ואפילו כאלה שמגיעות ל-40 ו-50 אמפר/שעה.

בחברת X.M.B אנחנו עושים את זה באופן תדיר עבור רוכבים חשמליים עם צרכים מיוחדים כמו שליחי וולט או סטודנטים שגרים במרחק רב מהמכללה או האוניברסיטה. למשל, לומדים בתל אביב וגרים בראשון לציון”.

ראה קטוגריית אופניים חשמליים

מה מאפיין סוללה איכותית?

אוהד: “הרבה פרמטרים יכולים לאפיין סוללה איכותית לאופניים חשמליים. דבר ראשון, פיצ’רים כמו כניסת USB המאפשרת הטענה של רמקולים, אזניות, טלפון סלולרי וכדומה. בנוסף חשוב לוודא כי הסוללה עמידה למים ומגיעה עם תקופת אחריות ראויה של שנה לפחות. יש להימנע מרכישה של סוללה שלא עומדת בתקן הישראלי, ואפשר לבקש לראות את תעודת האחריות המקורית.

“החברה שמייצרת את הסוללה היא פקטור חשוב במשוואה. ממש כמו שיש אופניים חשמליים ממותגים איכותיים יותר, ואופניים חשמליים ממותגים פשוטים, כך לגבי סוללות.

הבידול בין הסוללות האיכותיות לפשוטות בא לידי ביטוי בנושאים כמו זמן האצה מאפס למהירות מקסימלית, או אורך החיים של הבטריה. כלומר, האם תראו ירידה בביצועים בתוך חודשים ספורים בלבד, או שהסוללה תחזיק מעמד ברמה גבוהה למשך יותר משנה וצפונה”.

“אצלנו, למשל, בחברת X.M.B, אנחנו מתגאים בסוללות בעלות תקן ששומרות על אורך חייהן וכוחן לאורך זמן. אנחנו משקיעים מאד גם ב-BMS שבסוללה וגם בתאי ה-C. כידוע, תאי ה-C הם אלה שמשפיעים על המהירות של הסוללה ועל יכולת הפירוק של הזרם שמגיע ממנה למנוע והבקר. ככל שה-C גבוה יותר, הזרם נפרק מהר יותר ובאיכות גבוהה. בסוללות שלנו אנחנו משתמשים בדרך כלל בתאי C3, ובסוללות חזקות בתאי C4”.

כמה עולה סוללה איכותית לאופניים חשמליים?

אוהד: “המחירים משתנים ממותג למותג וכמובן מסוללה לסוללה. אם אתם קונים סוללה לאופניים חשמליים ממותג איכותי, כמו X.M.B, המחירים מתחילים מכ-950 שקלים לסוללה של 36 וולט על 10 אמפר, ועד 1,799 שקלים לסוללת 48/21. סוללות חזקות יותר עולות יותר בהתאמה”.

ועכשיו לפינת השאלות מהבית: “יש לי אופניים חשמליים והביצועים לא משהו, האם החלפת סוללה תיתן חיים חדשים לכלי?”

אוהד: “כן, בוודאי. ברוב המקרים הירידה בביצועים נובעת מירידה בהספק הסוללה. ממש כמו הסוללה של הטלפון הסלולרי שבהתחלה מספיקה לשלושה ימים ולאחר מכן דורשת הטענה בכל לילה. כך גם הסוללה של האופניים החשמליים נחלשת.

אם הרוכב יתקין סוללה חדשה, סביר להניח שהוא ירגיש שהכלי יצא ממש עכשיו מהחנות. בוודאי בכל הנוגע למהירות ומרחק נסיעה. התלות במטען יורדת ואיכות ההנאה מהאופניים מזנקת”.

שאלה נוספת מהבית: “האם אפשר להחליף את האמפר ולהשתדרג?”

אוהד: “שאלה נפוצה. רוכבים חשמליים רבים קונים אופניים עם סוללה מסוימת, ומבקשים לאחר זמן להחליף אותה בסוללה בעלת הספק גבוה יותר. למשל, לעבור מ-13 אמפר ל-20 אמפר.

התשובה היא שאת ההספק תמיד אפשר להגביר, אבל חשוב שהסוללה תהיה מותאמת לאופניים מבחינת הוולט. אם קניתם אופניים חשמליים עם 36 וולט ו-10 אמפר, אתם לא יכולים להתאים להם סוללה של 48 וולט עם 20 אמפר. במצב כזה תצטרכו לבחור בסוללה של 36 וולט עם 16 אמפר ואז זה יעבוד פיקס”.


מטען לאופניים חשמליים – איך בוחרים ותשובות לשאלות נפוצות:

כל רוכב חשמלי עם קילומטרז’ מינימלי יודע שמטען נוסף הוא כמעט מוצר צריכה בסיסי. ממש כמו שלכל אחד מאיתנו יש יותר ממטען אחד לטלפון הסלולרי, כך נקודת הטענה נוספת לאופניים היא שדרוג משמעותי.

מטען ספייר שיוחזק במשרד, באוניברסיטה או בבית של בן/בת הזוג, יחסוך את עוגמת הנפש והמאמץ הפיסי של רכיבה על אופניים חשמליים עם סוללה “גמורה”.

אבל איך בוחרים מטען לאופניים חשמליים ומה כדאי לדעת? נפגשנו עם אוהד נואמה מחברת X.M.B, המתמחה מזה למעלה מ-5 שנים בשיווק סיטונאי של ציוד לאופניים חשמליים, ומשרתת מאות לקוחות עסקיים ופרטיים.

לפני הכל, אוהד, מה זה מטען מהיר לאופניים חשמליים?

אוהד: “שאלה טובה ונפוצה. המהירות של ההטענה נמדדת בהתאם להספק של המטען באמפר/שעה. יש מטענים שמגיעים עם 2 אמפר, ואחרים שמטפסים עד 5 אמפר. ככל שהאמפר גבוה יותר כך ההטענה תהיה זריזה בהתאמה.

יש אגדה אורבנית בקרב רוכבים חשמליים לפיה מטען מהיר יכול להזיק לסוללה בגלל ‘עודף כוח’. מהניסיון שלנו, כאשר המטען הוא איכותי, זה ממש לא נכון. אני יכול להעיד שבחברה שלנו, XMB, אנחנו מוכרים המון מטעני 5 אמפר לשליחים ואנשי מקצוע. כלומר, רוכבים חשמליים שצריכים מטען מהיר מאד, חזק מאד ואמין מאד”.

מה המשמעות של בחירת מטען לאופניים חשמליים עם תו תקן?

אוהד: “לפני שצוללים פנימה למפרט של המטען, חשוב לקנות מטען איכותי עם תו תקן. במידה שהמטען הוא לא תקני, גם הנתונים הכי מבטיחים יכולים להיות חתול בשק, ובמקרים מסוימים סכנה של ממש. מטען מזויף או פיראטי עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לסוללה ולאופניים. אסור להתפשר. בנוסף, מטענים טובים בעלי תו תקן נמכרים עם אחריות ארוכת טווח. אצלנו, ב-XMB, האחריות למטען היא לשנה וזה משמעותי מאד”.

למה יש פערים במחירים בין המטענים?

אוהד: “דבר ראשון, ההספק, ובשפה פשוטה – אמפר/שעה. כמו שאמרנו, המידות המוכרות לכך הן 2-5 אמפר. ככל שההספק גבוה יותר, המחיר מטפס.

הפונקציה הנוספת היא החיבור. רוב המטענים הם מטענים שמתחברים לסוללות “קלאסיות” עם חיבור של 3 נקודות ועיגול. לצד זאת יש מטענים עם חיבורים ייעודיים. המוכרים שבהם הם מטען עם “פין תקע” ומטען עם “פין רחב”. התקע מתאים בעיקר לסוללות מוסלקות בשלדה, והפין הרחב לקורקינטים. יציאות מיוחדות אלה יכולות לייקר את המטען בכמה שקלים. יש לבדוק מה החיבור בסוללה ואם אתם לא יודעים מה נכון, פשוט התייעצו”.

מה זה “מטען עם מאוורר”?

אוהד: “מטענים לאופניים חשמליים מגיעים בכמה רמות, והאיכותיים מאובזרים עם מאוורר פנימי. המאוורר, כשמו כן הוא, מצנן את פעילות המטען ומאפשר וויסות טמפ’. מטענים עם מאווררים משמיעים רעש קל אבל הם שומרים על הסוללה ומגדילים את היקף מחזורי הטעינה שלה”.

כמה עולה מטען לאופניים חשמליים?

אוהד: “כמו בכל דבר, גם כאן יש מחירים שונים. באופן כללי אפשר לומר כי מחירי מטענים לאופניים חשמליים נעים בין 150 ל-200 שקלים עבור מטען עם 2 אמפר. מטענים בעלי אמפר גבוה יותר מגיעים עד 500-600 שקלים וצפונה. מטענים אלה יכולים למלא סוללה ל-100% בטווח של שעתיים ולעתים אפילו פחות”.

לפני סיום, תוכל לתת מספר כללי זהירות?

אוהד: “בטח. יש להרחיק את המטען מנוזלים או מים, להימנע מהצמדתו לגופים אחרים בזמן ההטענה, לחבר את המטען לשקע בעל מתח זהה, ולא לגעת או להחליף את החיבורים או הכבלים של המטען. כמו כן צריך לשים לב לכל רעש חשוד או עלייה דרמטית בטמפ’ של המטען בזמן הטענה. במקרה של חום חריג או ריח של שריפה, יש לנתק מיד את המטען ולקחת אותו לבדיקה במעבדה מוסמכת”.


גולשי הרוכב החשמלי נהנים באתר X.M.B ממשלוח אקספרס חינם עד הבית תוך 4 ימי עסקים. פנו אלינו בצאט לייב שלנו כאן למטה !


78 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page